Onder thematisch aanbod verstaan we het samenhangende aanbod dat je verzorgt om gedurende een bepaalde periode in te spelen op interesses en ontwikkelingsnoden van je kleuters. Je werkt ook met een systematisch aanbod, dat de (routine)activiteiten omvat die gedurende een lange periode regelmatig herhaald worden.
Om een doelgericht, geïntegreerd aanbod te waarborgen zijn de leerplannen jouw referentiekader. Bij het plannen van je aanbod besteed je aandacht aan de samenhang tussen de verschillende leergebieden en hun domeinen. Je legt, liefst vanuit vragen en interesses van kinderen, de focus op leerplandoelen binnen een aantal van die domeinen.
Met het thema ‘afval’ kun je leerplandoelen van het leergebied Wereldoriëntatie activeren binnen het domein Natuur (materialenkennis, afval sorteren), Mens & maatschappij (regels en afspraken op school en thuis, beroepen), Ruimte (waar staan de containers?), Tijd (wanneer wordt het afval opgehaald?) en Techniek (technische systemen voor afvalverzameling en recyclage).
Kleuters zijn in het thema ‘afval’ ook bezig met kwalitatief en kwantitatief vergelijken (soorten afval) en meten (leergebied Wiskunde). Ze verwerven nieuwe woordenschat, luisteren naar een verhaal en praten erover (leergebied Nederlands). Ze krijgen inspiratie voor creatieve kunstwerken met kosteloos materiaal (leergebied Muzische vorming).
Zo doen de kleuters kennis op, ontwikkelen ze vaardigheden en attitudes binnen de verschillende leergebieden en passen die toe in andere contexten.
Op jaarbasis bewaak je dat alle domeinen van een leergebied evenwichtig aan bod komen (horizontale samenhang). Met je collega’s overleg je welke leerinhouden in de verschillende opeenvolgende leeftijdsgroepen aan bod zullen komen en hoe (verticale samenhang). De verschillende leerlijnen in de leerplannen per domein zijn ook hier weer de gids.