Gamen, zowel op PlayStation, Xbox of pc, winnen steeds meer aan populariteit. Toch blijven de ‘oude’ bord- en kaartspellen populair. Deze spellen zijn echter meer dan een plezierig momentje of een tijdverdrijf. Het spelen van een spel zorgt er namelijk voor dat een kind zich op verschillende vlakken kan ontwikkelen. Het leuke aan dergelijke spellen is dat het kind zich er vaak niet van bewust is dat het aan het leren is, terwijl dat wel degelijk het geval is. Uiteraard is het van belang dat het speelgoed aansluit op de leeftijd/vaardigheden van het kind.
Door te spelen ontwikkelt het kind zich onder andere op de volgende vlakken:
- Sociaal – emotioneel: elkaar leren kennen – rekening houden met elkaar – conflicten oplossen – onderhandelen – discussiëren – taalontwikkeling – omgaan met winst en verlies – beurt afwachten – initiatief nemen
- Motorisch: fijne motoriek (bv. het vastnemen van een pion) – de grofmotorische vaardigheden (bv. de lichaamsbewegingen bij Twister)
- Cognitief: vooruitdenken – anticiperen – concentreren – zelfstandig nadenken
- Maar zeker ook: creativiteit om te komen tot oplossingen – uitgedaagd worden om out of the box te denken – levenskwaliteit door plezier
Tips bij het aanpassen van het spel:
- Hou het simpel. Zo weinig mogelijk regels.
- Bewaar de balans tussen geluk en strategie, tussen plezier en uitdaging.
- Creëer een competitiegevoel, zo maken kinderen sneller en liever de oefeningen, die op een papier vaak minder uitdagend lijken.
- Denk goed na over de groepssamenstelling. Een homogene groep betekent minder differentiëren in de oefeningen. Bij een heterogene groep zullen kinderen dan weer veel meer van elkaar leren.
Spel hoeft dus niet alleen gebruikt te worden om de cognitieve ontwikkeling ontwikkeling te bevorderen. Het wordt dan ook gezien als een belangrijke ondersteunende activiteit, waarbij kinderen nieuwe vaardigheden en inzichten leren die ze later kunnen inzetten in het dagelijks leven. Je moet zeker geen honderd spellen in de klas of in huis halen om alle vaardigheden te oefenen. Het is eerder tegenovergesteld.
Door het spelmateriaal van één spel op verschillende manieren te gebruiken, kan je verschillende doelen oefenen. Zo kan je met UNO niet alleen kleur- en cijferherkenning oefenen, maar mits enkele aanpassingen kan je er ook sommen en maaltafels mee trainen (automatiseren). Op zo’n manier kan het kind spelend leren. Want als een kind moet kiezen tussen de maaltafels op een papier oefenen of via een spel, zal de meerderheid kiezen voor het tweede. Dus: speel het eens anders!