Nieuwe doelen, nieuwe middelen?
door Kris Denys, Frie Van Camp
Heeft het apart organiseren van levensbeschouwelijke vakken in het leerplichtonderwijs nog een toekomst in de seculiere en diverse samenleving van vandaag? Patrick Loobuyck vindt van niet.
Ons onderwijs heeft op het vlak van levensbeschouwing nieuwe doelen en dus zijn nieuwe middelen nodig, vindt Loobuyck. Zijn pleidooi voor de invoering van een vak Levensbeschouwing, Ethiek & burgerzin en Filosofie (LEF) voor alle leerlingen in alle scholen van het leerplichtonderwijs, is resoluut en volhardend maar onderbouwd. Al zijn velen het om diverse redenen niet met hem eens.
In deze publicatie schetsen we de historiek van de huidige organisatie van de levensbeschouwelijke vakken en de actuele spanningsvelden. We laten een aantal belanghebbende actoren uit het onderwijs en enkele andere krachtige stemmen aan het woord over levensbeschouwelijk onderwijs en de visie van Patrick Loobuyck.
Deze publicatie biedt nieuwe inzichten, originele invalshoeken en mogelijk zelfs ingrediënten om de huidige regelgeving op losse schroeven te zetten. Met bijdragen van Eric Corijn, De Vlaamse Scholierenkoepel, Ann Dejaeghere, Lore Deweerdt, Sven Gellens, Patrick Loobuyck, Bruno Vanobbergen en An Verlinden.
Auteur(s): | Kris Denys, Frie Van Camp |
ISBN (print): | 9782509031983 |
Verschijningsdatum: | 2018-04-23 |
Type | Digitaal Vastbladig boek |
Onderwijs
Onderwijs
Onderwijs, Personeel, Politie & veiligheid
Onderwijs
Onderwijs
Onderwijs