Menu

Startende leerkrachten

Bouwen aan zelfvertrouwen en begeleiding

door John Maes, Ann Martin

Prijs
39,-
Deze prijs is incl. btw, excl. verzendingskosten bpost.

Samenvatting

Abonnement op de reeks

Dit boek maakt deel uit van onze reeks Beleid voeren in het onderwijs. Abonnees op deze reeks ontvangen drie pockets per jaar aan voordeeltarief van 30 euro per pocket. Het abonnement is jaarlijks opzegbaar.

In de reeks diepen we actuele thema’s uit die raakvlakken hebben met zowel onderwijsbeleid als school- en klaspraktijk. Voor leerkrachten, directeurs, schoolbestuurders, lerarenopleiders, beleidsverantwoordelijken en iedereen die zich betrokken voelt bij hedendaagse ontwikkelingen in het onderwijs. Gastauteurs leveren kwaliteitsvolle bijdragen op basis van hun expertise en ervaring, de coördinatie is in handen van een divers samengestelde redactieraad.

Ieder van ons is ooit een starter geweest. Idealiter zijn we dat van tijd tot tijd opnieuw. Starten houdt immers een spanningsboog in, het aanbreken van een nieuwe periode, het ontginnen van nieuw terrein. Het is een periode waarin we ons uitgedaagd weten, waarin we op onze reeds aanwezige competenties en talenten aangesproken worden, maar waar we ook zelf aan de lijve ondervinden waar er nog groeipotentieel is.

In dit themanummer staan we stil bij de startperiode van een leerkracht. We belichten deze periode vanuit verschillende perspectieven.  Zo stellen we ons de volgende vragen:

  • Wat gebeurt er in deze periode? 
  • Hoe kan het leerproces van de startende leerkracht optimaal verder lopen? 
  • Wat zorgt ervoor dat een leerkracht die geleerd heeft te zwemmen ook effectief zwemt en het hoofd boven water houdt en niet stopt tijdens zijn eerste echte slagen in het bad?
  • Hoe kan dat zwemmen verder geperfectioneerd, verfijnd en verdiept worden van bij de start? En wat vraagt dat van de verschillende mensen in het werkveld: wie neemt welke rol op zich voor, tijdens en na deze periode? 
  • En niet onbelangrijk: welke rol speelt de overheid in dit alles? Binnen welk kader, welk speelveld kan er gewerkt worden?

De hele startperiode vraagt om een goede balans tussen vertrouwen in de startbekwame leerkracht, een vertrouwen vanuit de omgeving maar ook vanuit de leerkracht zelf, én het begeleiden van deze leerkracht in zijn verdere leerproces. Een leerproces dat per definitie nooit eindig is. 

Lees de inhoudstafel.

Over de auteur(s)

JM

John Maes

John Maes is master in de geografie (Universiteit Gent) en was gedurende 20 jaar leraar aardrijkskunde in het secundair onderwijs alvorens over te stappen naar de lerarenopleiding. Vanaf 2001 tot 2015 was hij achtereenvolgens departementshoofd en directeur van de lerarenopleiding in Thomas More Kempen (campus Vorselaar en campus Turnhout). Hij was ook een tijdje beleidsmedewerk van de algemeen directeur van Thomas More. Momenteel is hij bestuurslid van een scholengroep van meer dan 5000 leerlingen binnen de Vorselaarse koepel in de noordoostrand van Antwerpen.  

Meer info
AM

Ann Martin

Directeur onderwijs, Odisee

Meer info

Productspecificaties

Auteur(s): John Maes, Ann Martin
ISBN (print): 9782509035882
Verschijningsdatum: 2019-12-04
Formaat: 160x240mm
Aantal pagina’s: 136
Type Digitaal Vastbladig boek

Ook interessant

Onderwijs

Wij weten van praten

Geertrui De Ruytter
Ann Martin

Bestel

Onderwijs

Architectuur maakt school

Luc De Man
Marianne Coopman

Bestel

Onderwijs

Vlaamse toetsen

Luc De Man
Kris Denys

Bestel

Onderwijs

Werken aan kwaliteit op school

Gilbert Deketelaere

Bestel

Onderwijs

Meer weten over (effectief) leren

Marc Van den Brande
Wouter Smets

Bestel

Onderwijs

De leraar is een team

Luc De Man
Els Gallin

Bestel