Menu

De toekomst van de eindtermen

Luc De Man , Kris Denys

2016-10-28

Bestel

Implementatie van eindtermen in Vlaanderen: naar een gezamenlijk leerproces [1]

Onderwijs is eenvoudig en ingewikkeld tegelijk. Het is zo eenvoudig als de schrijver Jan Siebelink eens vertelde over een lerares die een lagereschoolklas de weg liet oversteken (De Boer et al., 2008). Eenvoudig omdat het uiteindelijk neerkomt op de interactie tussen mensen, tussen een leraar en een leerling, tussen leerlingen onderling. Onderwijs is ingewikkeld juist omdat het gaat om interactie, om relaties tussen mensen. In een klas, in een school, tussen een school en haar omgeving, en uiteindelijk in een onderwijssysteem als geheel. En het onderwijs wordt nog ingewikkelder door verschillende ontwikkelingen in de samenleving. De eerste ontwikkeling is dat meer mensen meer bij onderwijs betrokken zijn, vooral omdat ze steeds meer inzien dat onderwijs van groot belang is voor de ontwikkeling van individuele leerlingen maar ook voor de samenleving als geheel. Op school valt dat te merken aan de betrokkenheid van bijvoorbeeld ouders, op het niveau van het systeem is de belangstellin

Dit artikel verder lezen?

Bestel deze publicatie

  • eenmalige betaling
  • geen verplichtingen achteraf
Bestel

Neem een abonnement

  • jaarlijkse betaling
  • publicaties altijd up to date
  • toegang tot inhoud op maat
Meer informatie

Ook interessant

Onderwijs

Van planlast naar planlust

Marc Van den Brande
Els Gallin

Bestel

Onderwijs

Wij weten van praten

Geertrui De Ruytter
Ann Martin

Bestel

Onderwijs

Architectuur maakt school

Luc De Man
Marianne Coopman

Bestel

Onderwijs

Vlaamse toetsen

Luc De Man
Kris Denys

Bestel

Onderwijs

Meer weten over (effectief) leren

Marc Van den Brande
Wouter Smets

Bestel

Onderwijs

Tucht voor onderwijspersoneel in stedelijk en gemeentelijk onderwijs

Hildegard Schmidt

Bestel