Implementatie van eindtermen in Vlaanderen: naar een gezamenlijk leerproces [1]
Onderwijs is eenvoudig en ingewikkeld tegelijk. Het is zo eenvoudig als de schrijver Jan Siebelink eens vertelde over een lerares die een lagereschoolklas de weg liet oversteken (De Boer et al., 2008). Eenvoudig omdat het uiteindelijk neerkomt op de interactie tussen mensen, tussen een leraar en een leerling, tussen leerlingen onderling. Onderwijs is ingewikkeld juist omdat het gaat om interactie, om relaties tussen mensen. In een klas, in een school, tussen een school en haar omgeving, en uiteindelijk in een onderwijssysteem als geheel. En het onderwijs wordt nog ingewikkelder door verschillende ontwikkelingen in de samenleving. De eerste ontwikkeling is dat meer mensen meer bij onderwijs betrokken zijn, vooral omdat ze steeds meer inzien dat onderwijs van groot belang is voor de ontwikkeling van individuele leerlingen maar ook voor de samenleving als geheel. Op school valt dat te merken aan de betrokkenheid van bijvoorbeeld ouders, op het niveau van het systeem is de belangstellin