Menu

Meer weten over (effectief) leren

Marc Van den Brande , Wouter Smets

2021-04-20

Bestel

Leraar (m/v/x) zoekt onderwijsonderzoek

Een eerste soort modellen zijn zogenoemde transfermodellen, waarbij resultaten van wetenschappelijk onderzoek, al dan niet onder gewijzigde vorm, worden gecommuniceerd aan leraren en schoolteams. In deze modellen is er bijna uitsluitend sprake van eenrichtingsverkeer, waarbij de onderwijspraktijk vooral als ontvangende partij fungeert en er weinig expliciete aandacht is voor de manier waarop de schoolvloer vervolgens met de aangeleverde onderzoeksresultaten aan de slag gaat. Een voorbeeld van een dergelijk transfermodel is het Research Development Diffusion (RDD) model, waarbij resultaten van wetenschappelijk onderzoek vertaald worden in praktijkgerichte publicaties (bv. artikels in vakbladen, bijdragen aan conferenties voor leraren ...) of omgezet worden in praktijkgerichte afgeleide producten (bv. toolboxen, handleidingen, inspiratiegidsen, websites …) (Vanderlinde & van Braak, 2010). Deze omzetting of vertaling gebeurt vaak door de uitvoerende onderzoekers zelf, al zij

Dit artikel verder lezen?

Bestel deze publicatie

  • eenmalige betaling
  • geen verplichtingen achteraf
Bestel

Neem een abonnement

  • jaarlijkse betaling
  • publicaties altijd up to date
  • toegang tot inhoud op maat
Meer informatie

Ook interessant

Onderwijs

Van planlast naar planlust

Marc Van den Brande
Els Gallin

Bestel

Onderwijs

Wij weten van praten

Geertrui De Ruytter
Ann Martin

Bestel

Onderwijs

Architectuur maakt school

Luc De Man
Marianne Coopman

Bestel

Onderwijs

Vlaamse toetsen

Luc De Man
Kris Denys

Bestel

Onderwijs

Tucht voor onderwijspersoneel in stedelijk en gemeentelijk onderwijs

Hildegard Schmidt

Bestel

Onderwijs

De leraar is een team

Luc De Man
Els Gallin

Bestel